Travelwire







Dag 19/20: Madrid - Brussel - Katwijk

28 en 29 juli

In Madrid landen we om 14.33 uur, waarbij dan wel een tijdsverschil van 6 uur in rekening gebracht moet worden. Dus we hebben 9 uur en 41 minuten gevlogen. De aansluitende vlucht komt door de korte reistijd niet in gevaar en ze zullen nu ook wel genoeg tijd hebben om onze bagage door te sluizen. Er zijn bij Iberia nog steeds stakingen in het Europese vliegverkeer, veel binnenlandse vluchten zijn geschrapt.

De vlucht naar Brussel gaat gelukkig gewoon door. Om 16.58 uur komen we (met vertraging) los van de grond en om 19.20 uur landen we in Brussel. Vliegtijd 2.22 uur, mede dankzij de vele rondjes die gevlogen moesten worden voor we toestemming kregen om te landen.
Als we bij de transportband komen, blijkt er geen bagage uit Madrid langs te rollen. Het kan natuurlijk wel even duren, maar nu duurt het wel heel erg lang. Alle namen van luchthavens verdwijnen van de monitor, foute boel! Zou het misschien op een andere transportband gezet zijn? Nee, iemand weet te vertellen dat de bagage in Madrid is achtergebleven: daar zijn stakingen aan de gang bij het personeel dat de bagage in de vliegtuigen laadt. O, nee h?! Iedereen stort zich nu op een kantoortje waar de formulieren kunnen worden ingevuld om je spullen thuisbezorgd te krijgen. Er staan twee mannen in, die de enorme toeloop uiteraard niet aan kunnen. Zij blijven dan wel rustig, de mensen die aan de andere kant van het loket staan niet. Op een gegeven moment roepen ze dat de bagage uit Madrid er wel is. Het ligt nog beneden, komt zo meteen op de transportband. Iedereen golft weer terug. Ik vertrouw het echter niet en ga weer in de rij staan, die nu wel een heel stuk korter is. Intussen verstrijkt de tijd en ik moet nog met de trein naar Den Haag HS terug. Er zijn steeds meer mensen, die het hopeloze van de zaak inzien en zich achter mij weer in de rij voegen. Vervolgens wil men in het kantoortje mensen die uit Madrid komen niet helpen. Aan de muur prijkt een bordje, waarop ze trots vermelden dat ze vorig jaar een 'Ramp Award' gewonnen hebben. 't Is maar hoe je het opvat... De man heeft echter wel gelijk: hij meldt na vijf minuten dat de bagage nu naar boven komt, en dat klopt! Na nog vijf tien minuten heb ik dan toch eindelijk mijn felbegeerde rugzak terug.

Ik neem afscheid van mijn reisgenoten en spoed mij naar het loket om een treinkaartje te kopen. Dat is zo'n beetje in de kelder van het gebouw, vlakbij het spoor. De trein spoort helaas niet. De spoortunnel bij het vliegveld is geblokkeerd! Ze hebben gratis bussen ingezet naar het stationnetje van het dorpje Zaventem, waar ik (als het goed gaat) de trein naar Brussel zal kunnen nemen. Daar is dan (hopelijk) weer de aansluitende trein naar Den Haag Hollands Spoor, waar ik door mijn vader afgehaald zal worden. Maar je gaat zo intussen wel overal aan twijfelen. Ik wil Belgi uit!

De gratis bus naar Zaventem is kort voor tienen vol en ik sta buiten. Er zal binnen vijf minuten een volgende bus komen, vertelt de chauffeur. O ja? Is dat wel echt zo? Maar hoe lang zal het duren voor die vertrekt? En hoe laat heb ik dan de trein naar Brussel? En de aansluitende trein naar Den Haag? Hoe vroeg zal het zijn als ik daar aankom?
Ik ga terug naar de aankomsthal, waar gelukkig Toos en Annet nog rondlopen. Ik kan meerijden in de Twingo, die daarmee wel zwaarbeladen is, maar zich uitstekend houdt. We krijgen nog tweemaal een wegomleiding voor de kiezen als we in de richting van Utrecht rijden, wat natuurlijk weer voor extra reistijd zorgt. Om 0.05 uur ben ik op station Amersfoort, waar de trein naar Schiphol de beste optie blijkt (0.14 uur). Een wisselstoring bij Bussum duurt gelukkig maar kort, zodat ik de overstap op Weesp nog heb, die trein heeft op ons gewacht. Je moet maar weer mazzel hebben, toch? Vanaf Schiphol bel ik naar huis met de mededeling dat ik wel op Schiphol blijf slapen. Maar mijn vader wil mij graag afhalen, zodat ik al om 2.10 uur het huis binnenstap. 't Had slechter gekund...
Met dank aan Avanta, Iberia en vliegveld Zaventem.